ONDERWIJS Goed onderwijs, waar zit hem dat nou in? Studente Engels en Spaans Zahra Astitou ondervroeg drie van de beste VU-docenten over hun aanpak. ZAHRA ASTITOU FOTO’S: M&C-VU/YVONNE COMPIER Mijn Veel van zijn eerstejaarsstudenten zijn uitgeloot voor geneeskunde. Om ook hun interesse te wekken, probeert hij revolutionaire geneticaonderzoeken met erwten te vertalen naar medische voorbeelden. Kooter heeft een positieve benadering. “Er zal altijd wel vijf procent van de studenten zijn die klaagt – dat iets bijvoorbeeld niet goed te lezen is, of dat het niet te volgen is. Ik probeer me te richten op de grote meerderheid die de stof wel gewoon kan volgen en die me accepteert zoals ik ben. Niet iedereen zal me zien als de ideale docent.” Zijn kracht is dat hij van mensen houdt. “Ik vind het hartstikke leuk om met studenten om te gaan. De onderwerpen die ik behandel vind ik leuk en boeiend. Die fascinatie voor DNA wil ik graag overbrengen. Er zijn veel dingen die we nog niet weten, bijvoorbeeld hoe je fundamentele kennis kunt vertalen naar toepassingen. Voor aankomende generaties studenten is er dus nog voldoende te doen.” JAN KOOTER Geneticadocent bij de faculteit Aard- en Levenswetenschappen tijd geconcentreerd met één ding bezig te houden. De student van nu zoekt het liever even snel op, om dan over te gaan naar een ander onderwerp.” H ij was er al verschillende keren voor genomineerd, maar in 2009 was het zover. Geneticadocent Jan Kooter (56) werd docent van het jaar van zijn faculteit. Kooter zoekt contact met al zijn studenten, ook al zitten ze vaak met tweehonderd tegelijk voor hem. “Er zijn er altijd wel een paar die veel vragen stellen. Maar ik richt me vooral op de glazige kijkers. Ik wijs ze aan en vraag: ‘Wat denk jíj?’ Zo probeer ik iedereen bij de les te betrekken.” Hij merkt verschil tussen eerstejaarsstudenten en studenten die verder zijn. “Het niveauverschil onder eerstejaarsstudenten is groot. Naarmate ze vorderen in hun studie krijg je nivellering.” Door de jaren heen zijn de studenten niet echt veranderd, vindt Kooter. “Ik denk wel dat het door de komst van internet moeilijker voor ze is zich lange Begin met een leeg bord Kooter maakt naast de moderne presentatiemiddelen vaak gebruik van het bord en ervaart dat studenten dat prettig vinden. “Ik begin met een leeg bord en leg stap voor stap mijn stof uit. Zo kunnen studenten mijn gedachtegang beter volgen, omdat ze de stappen die ik neem, kunnen zien.” Wanneer hij de aandacht van een rumoerige zaal wil, stopt hij en wacht tot het stil is. “Wat ook helpt, is fluiten in de microfoon,” zegt Kooter, en hij doet het meteen voor. ‘Ik richt me vooral op de glazige kijkers’ 26 | V U M A G A Z I N E Pagina 25

Pagina 27

Voor publicaties, online cursussen en verenigingsbladen zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw drukwerk.

VU Magazine 2010 0x2 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication